Za nami kolejne posiedzenie Wspólnego Komitetu Monitorującego Programu Interreg Litwa-Polska 2014-2020, podczas którego podjęto decyzje o dofinansowaniu kolejnych projektów transgranicznych. Wśród nich znalazły się przedsięwzięcia wspomagające walkę
z negatywnymi skutkami społeczno-ekonomicznymi pandemii COVID-19 na polsko-litewskim pograniczu.
Wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) na łączną kwotę ok. 3,3 mln euro uzyskało pięć projektów, w tym dwa przedsięwzięcia realizowane przez beneficjentów
z województwa warmińsko-mazurskiego, tj. :
- „Współpraca- stworzenie innowacyjnego i zdrowego środowiska”
Partnerzy projektu- Miasto Alytus, Gmina wiejska Giżycko,
Łączna kwota dofinansowania - ok. 850 tys. euro, w tym ok. 417 tys. euro dla giżyckiego samorządu,
- „Dziedzictwo kulturowe o nas świadczy”
Partnerzy projektu- Powiat piski, Szkoła w Alytus
Łączna kwota dofinansowania- ok. 613 tys. euro, w tym ok. 387 tys. euro dla oowiatu piskiego.
Przypomnijmy, że rozpoczęty 4 maja br. V nabór wniosków Programu Litwa-Polska prowadzony jest w trybie ciągłym (wnioski oceniane są bezpośrednio po złożeniu aplikacji we Wspólnym Sekretariacie Technicznym w Wilnie) oraz będzie trwał do momentu rozdysponowania wszystkich środków, ale nie dłużej niż do 30 września 2020 r. Decyzje o dofinansowaniu wybranych projektów podejmowane są na posiedzeniach Wspólnego Komitetu Monitorującego, odbywających się cyklicznie online. Kolejne posiedzenie WKM odbędzie się w dniu 23.09.br. (IV tura projektów, wnioskowana kwota dofinansowania wszystkich złożonych projektów w tej turze wynosi ok. 7,6 mln euro).
Biorąc pod uwagę wartość dotychczas przyznanego dofinansowania w ramach zakończonych już trzech tur projektów, gdzie blisko 1,2 mln euro pozyskali partnerzy z województwa warmińsko-mazurskiego, aktualnie do rozdysponowania pozostała pula środków Programu w wysokości ok. 3,6 mln euro z dostępnej 11,4 mln euro alokacji dla naboru.
Informacji na temat V naboru wniosków Programu Litwa-Polska udziela Regionalny Punkt Kontaktowy Programu w Olsztynie e-mail: g.gieda@warmia.mazury.pl i k.ostrowski@warmia.mazury.pl, 89 521 93 23/24
Szczegółowe informacje o Programie znaleźć można również na stronie www.lietuva-polska.eu oraz www.ewt.warmia.mazury.pl w zakładce Litwa-Polska.
Za nami kolejne posiedzenia Wspólnego Komitetu Monitorującego Programu Litwa-Polska 2014-2020, w trakcie których podjęto pierwsze decyzje o dofinansowaniu projektów transgranicznych w tym przedsięwzięć wspierających walkę z pandemią Covid-19.
Dofinansowanie uzyskał m.in. projekt „Transgraniczna wspólnota porozumienia”, który zostanie zrealizowany wspólnie przez Miasto Ełk oraz Administrację Rejonu Łoździejskiego na Litwie. Łączna kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 500 tys. euro, w tym blisko 400 tys. euro dofinansowania dla ełckiego samorządu.
Przypomnijmy, że rozpoczęty 4 maja br. V nabór wniosków Programu Litwa-Polska prowadzony jest w trybie ciągłym (wnioski oceniane są bezpośrednio po złożeniu aplikacji do Wspólnego Sekretariatu Technicznego) oraz będzie trwał do momentu rozdysponowania wszystkich środków, ale nie dłużej niż do 30 września 2020 r. Decyzje o dofinansowaniu wybranych projektów podejmowane są na posiedzeniach Wspólnego Komitetu Monitorującego, odbywających się cyklicznie online. Kolejne posiedzenia WKM odbędą się w dniach 31.08.br. (III tura projektów, wnioskowana kwota dofinansowania wszystkich złożonych projektów w tej turze wynosi ok. 8 mln euro) oraz 23.09.br. (IV tura projektów, wnioskowana kwota dofinansowania wynosi ok. 7,5 mln euro).
Aktualnie do rozdysponowania beneficjentom pozostała pula środków EFRR z Programu Interreg Litwa-Polska w wysokości ok. 7 mln euro.
Informacji na temat V naboru wniosków Programu Litwa-Polska udziela Regionalny Punkt Kontaktowy Programu w Olsztynie e-mail: g.gieda@warmia.mazury.pl lub k.ostrowski@warmia.mazury.pl.
Szczegółowe informacje o Programie znaleźć można również na stronie www.lietuva-polska.eu oraz www.ewt.warmia.mazury.pl w zakładce Litwa-Polska.
Komisja Europejska po raz trzeci uruchomiła instrument wsparcia w zakresie usuwania barier w funkcjonowaniu obszarów przygranicznych UE w ramach inicjatywy „B-solutions”. Nabór którego zakończenie planowane jest 21 września 2020 r. skierowany jest do samorządów i struktur transgranicznych zainteresowanych uzyskaniem bezpośredniego i specjalistycznego wsparcia prawnego w celu znalezienia rozwiązań administracyjnych i prawnych w usuwaniu przeszkód utrudniających współpracę z sąsiadami.
Przedsięwzięcie b-solutions zostało zainicjowane przez Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej (DG REGIO) oraz zarządzane jest przez Stowarzyszenie Europejskich Regionów Granicznych (AEBR). Inicjatywa skierowana jest do władz regionalnych i lokalnych, a także do europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej (EUWT) i euroregionów. W województwie warmińsko-mazurskim potencjalne rozwiązania mogą dotyczyć pogranicza polsko-litewskiego i subregionu ełckiego.
W ramach „B-solutions” beneficjenci otrzymają możliwość wsparcia technicznego oraz uzyskania porad prawnych. Wsparcie to pozwoli jasno udokumentować bariery, zidentyfikować ograniczenia prawne (lub praktyki administracyjne) powodujące utrudnienia i nakładanie się różnych procedur administracyjnych oraz pozwoli opracować możliwy plan działań.
Inicjatywa ma za zadanie zebrania konkretnych i możliwych do powielenia działań, w celu identyfikacji przeszkód natury prawnej i administracyjnej oraz testowanie rozwiązań transgranicznych, na wewnętrznych lądowych granicach UE w 5 dziedzinach:
- Zatrudnienie;
- Zdrowie (w tym służby ratunkowe);
- Wielojęzykowość;
- Transport publiczny;
- Współpraca instytucjonalna;
Zachęcamy również do zapoznania się z nowo opublikowanym kompendium zawierające analizę 43 barier transgranicznych i dobrych praktyk, które zostały zidentyfikowane w trakcie dwóch pierwszych zaproszeń do składania propozycji rozwiązań w ramach inicjatywy b-solutions. (link)
W przypadku pytań lub wątpliwości: prosimy o kontakt pod adresem b-solutions@aebr.eu lub pod numerem tel +49 30 72 62 19763 (w języku angielskim).
Więcej informacji na temat naboru na stronie: https://www.b-solutionsproject.com/call-for-proposals
Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska 2014-2020 z siedzibą w Wilnie ogłosił nabór na stanowisko Menadżera Projektu (z biegłą znajomością języka polskiego oraz angielskiego). Pracodawca oferuje możliwość pracy w Wilnie, w rozwijającym się, dynamicznym, międzynarodowym zespole oraz konkurencyjne wynagrodzenie (ok. 1 500 EUR netto), jak również możliwość udziału w różnego rodzaju szkoleniach. Jest to praca na cały etat (40 godzin tygodniowo) z trzymiesięcznym okresem próbnym. Szczegółowe wymagania dotyczące stanowiska oraz zakres obowiązków znajdują się tutaj.
Aplikacje w języku angielskim (zawierające CV i list motywacyjny) można składać do 7 lipca 2020 roku (najpóźniej do tego dnia aplikacja musi wpłynąć do Wspólnego Sekretariatu Technicznego).
Procedura składania dokumentów:
W celu przystąpienia do procesu rekrutacyjnego należy wypełnić EUROPASS CV i list motywacyjny (obydwa dokumenty w języku angielskim dostępne są w tym miejscu) , a następnie wysłać wypełnione formularze w formacie Europass Adobe PDF oraz Europass XML na adres: info@vilniusjts.eu najpóźniej do 7 lipca 2020 roku. Rozmowy z potencjalnymi kandydatami zostaną przeprowadzone w połowie lipca w Warszawie. Jedynie wstępnie wybrani kandydaci zostaną zaproszeni.
W razie jakichkolwiek pytań, prosimy o kontakt z Panią Živilė Marcinkevičienė , Kierownikiem Działu Programów Interreg Wspólnego Sekretariatu Technicznego, drogą mailową pod adresem zivile.marcinkeviciene@vilniusjts.eu lub telefonicznie pod numerem +370 645 05851.
Pełną treść ogłoszenia w języku angielskim można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej Programu Interreg Litwa-Polska:
https://lietuva-polska.eu/en/news/programme_looks_for_project_manager_6.html
Projekt „Teraz czas na zmiany” zrealizowany przy wsparciu Programu Interreg V-A Litwa-Polska został nominowany do nagrody Komisji Europejskiej „Regiostars Award 2020”.
Projekt realizowała Gmina Ełk w partnerstwie z Miejskim Ośrodkiem Społecznym w Alytusie na Litwie. Przedsięwzięcie to jest doskonałym przykładem współpracy transgranicznej opartej na wymianie dobrych praktyk między instytucjami z różnych krajów. Bardziej doświadczeni partnerzy z Ełku pracujący z zagrożoną wykluczeniem społecznym młodzieżą wsparli Miejski Ośrodek Społeczny w Alytus w opracowaniu systemu tzw. „streetworkingu” tj. pracy prowadzonej na ulicy w celu dotarcia do grupy młodych osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym. Z kolei po stronie polskiej zostały zrewitalizowane 4 ełckie podwórka w centrum miasta. W ramach działań projektowych wykonano m.in. montaż ławek, oświetlenia terenu, kanalizacji deszczowej oraz zagospodarowano tereny zielone. Zmodernizowane podwórka były również miejscem realizacji 4 mini-projektów przygotowanych przez dzieci i młodzież przy pomocy streetworkerów.
Więcej o rezultatach projektu: www.elk.pl/strona/559/zakonczenie-projektu-teraz-czas-na-zmiany
„Regiostars” jest corocznym konkursem organizowanym przez Komisję Europejską, którego celem jest nagrodzenie projektów finansowanych przez UE, wykazujących się wysoką jakością i nowym podejściem do rozwoju regionalnego. W tym roku Komisja Europejska otrzymała rekordową ilość 206 zgłoszeń do konkursu. Projekt "Teraz czas na zmiany" został nominowany w kategorii "30 lat Interreg: Wzmocnienie zaangażowania młodzieży we współpracę ponad granicami". Oprócz tej kategorii w konkursie są jeszcze cztery inne grupy tematyczne: Transformacja przemysłowa, Gospodarka cyrkulacyjna, Umiejętności i edukacja na rzecz cyfrowej Europy, Zaangażowanie obywateli.
Zachęcamy do oddania głosu na projekt na oficjalnej stronie konkursu - https://regiostarsawards.eu/ (kategoria „“Wzmocnienie zaangażowania młodzieży we współpracę ponad granicami”, projekt „Teraz czas na zmiany” – ‘Time is now for change’ znajduje się na ostatniej stronie).