
Drugi nabór wniosków w programie Interreg Europa 2021-2027 rozpocznie się 15 marca i potrwa do 9 czerwca 2023 roku. W związku z ogłoszeniem naboru Krajowy Punkt Kontaktowy zaprasza na seminarium informacyjne na temat zasad drugiego naboru wniosków w programie. Spotkanie będzie prowadzone w formule online 28 marca 2023 roku, w godzinach 9:30 – 13.00.
Na spotkaniu eksperci omówią główne założenia programu Interreg Europa, warunki naboru, podstawowe zasady realizacji projektów oraz wybrane części wniosku o dofinansowanie. Ponadto zaprezentowane zostaną narzędzia i pomoce dla wnioskodawców oraz informacje, na jakie dodatkowe wsparcie (w tym finansowe) mogą liczyć polscy beneficjenci.
Agenda spotkania i rejestracja:
Dodatkowo od 1 marca 2023 roku wnioskodawcy wiodący mogą konsultować ze Wspólnym Sekretariatem swoje pomysły na projekty. Konsultacje odbywają się w języku angielskim, w trybie online, pisemnie lub osobiście, podczas wydarzeń na temat naboru. Uwaga! O konsultacje ze Wspólnym Sekretariatem można ubiegać się tylko jeden raz podczas naboru.
Szczegółowe informacje na temat konsultacji są dostępne na stronie programu: Ask for feedback
Warto także zapoznać się z polską wersją podręcznika programu i warunkami 2. naboru wniosków:
Program Interreg Europa 2021-2027 ma na celu wzmocnienie potencjału instytucjonalnego instytucji publicznych (m.in. władze regionalne i lokalne, uczelnie, izby, fundacje), oferuje wymianę doświadczeń i dobrych praktyk oraz umożliwia innowacyjne podejście projektowe w ramach pilotaży.
Jego oferta skierowana jest głównie do pomiotów zainteresowanych poprawą wdrażania instrumentów polityk i programów lokalnych, w szczególności regionalnych i krajowych programów operacyjnych. Do głównych efektów realizowanych projektów Interreg Europa 2021-2027 zaliczamy wprowadzenie zmiany w systemie zarządzania programem w regionie (np. nowe metody oceny wniosków, zmiany w systemie naboru projektów), wprowadzenie zmian o charakterze strategicznym w programie (np. dodanie nowego celu, zmiana alokacji budżetowej) lub w innej formie realizującej polityki rozwoju regionalnego.

Wszystkich zainteresowanych realizacją projektów współpracy terytorialnej zapraszamy do korzystania z bazy dobrych praktyk wypracowanych w projektach Interreg 2014-2020 z udziałem polskich partnerów. Baza stworzona przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej RP gromadzi 100 opisów wartościowych efektów realizacji projektów Interreg 2014-2020 o szczególnym potencjale do ponownego wykorzystania.
Baza ma na celu wsparcie w tworzeniu i realizacji nowych pomysłów projektowych – zarówno w programach Interreg, jak i programach regionalnych.
Dobre praktyki uwzględnione w bazie dotyczą następujących obszarów tematycznych:
- Edukacja i podnoszenie kompetencji na rynku pracy – 26 dobrych praktyk
- Zachowanie i ochrona środowiska – 26
- Kultura i turystyka – 21
- Transport i mobilność – 11
- Ochrona zdrowia – 9
- Dostosowanie do zmian klimatu – 7
Dodatkowo każda dobra praktyka jest przypisana do jednego z trzech obszarów horyzontalnych:
- Współpraca instytucji – 40 dobrych praktyk
- Badania naukowe, zaawansowane technologie, innowacje – 34
- Przedsiębiorczość - 26
Oprócz bazy została udostępniona także broszura zawierającą bardziej szczegółowe opisy dobrych praktyk o największym potencjale do ponownego wykorzystania oraz prezentacje ze spotkań informacyjnych, które odbyły się w październiku 2022 r.
Baza dobrych praktyk i pozostałe materiały informacyjne dostępne są pod linkiem:

Zbliża się drugi nabór wniosków Programu Interreg Europa 2021-2027, który zostanie otwarty 15 marca i potrwa do 9 czerwca 2023 r. Zachęcamy do udziału w cyklu spotkań on-line pomagających w przygotowaniu wniosków oraz znalezieniu odpowiednich partnerów. Wydarzenie organizowane jest przez Wspólny Sekretariat Programu w Lille (Francja) z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej.
Program Interreg Europa 2021-2027 ma na celu wzmocnienie potencjału instytucjonalnego podmiotów publicznych, oferuje wymianę doświadczeń i dobrych praktyk oraz umożliwia innowacyjne podejście projektowe w ramach pilotaży. Priorytety programu koncentrują się wokół wszystkich celów polityki UE objętych interwencją funduszy unijnych na lata 2021-2027.
To wydarzenie jest dla Ciebie, jeśli:
- myślisz o przygotowaniu wniosku projektowego na kolejny nabór
- masz pomysł na projekt i szukasz partnerów
- chciałbyś dołączyć do projektu i zaangażować się we współpracę
- chcesz nawiązać kontakt z osobami zainteresowanymi współpracą międzyregionalną z innych państw europejskich
Spotkania prowadzone będą w języku angielskim. Każde z nich poświęcone zostanie innemu tematowi:
15 listopada (10:00-12:00): 'Smarter Europe'
17 listopada (10:00-12:00): 'More social Europe'
29 listopada (10:00-12:00): 'Greener Europe'
1 grudnia (10:00-12:00): 'More connected Europe', 'Europe closer to citizens', and 'better regional governance'
Rejestracja jest już otwarta.

W ramach platformy learningowej Interreg Europa 2021-2027 zaplanowano cykl spotkań on-line na temat szlaków kulturowych, łączących edukację, wypoczynek i aktywność fizyczną, pomagając zwiedzającym odkrywać historię, gastronomię czy sztukę. Wraz z cyfryzacją stanowią one kluczowe elementy odpowiedzialnej turystyki.
Spotkania kierowane są nie tylko do sektora stricte turystycznego, gdyż obejmują szersze spojrzenie włączając tematy pośrednie jak: cyfryzacja, gastronomia, muzealnictwo i pozostałe aspekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Webinaria dedykowane są szczególnie tym którzy przygotowują lub planują opracowanie wniosków projektowych w nowej perspektywie UE 2021-2027. Webinaria zapewnią uczestnikom możliwość przedyskutowania procesu międzyregionalnej adaptacji dobrych praktyk i wyzwań, które mogą się z tym wiązać. Spotkania odbędą się w j. angielskim.
Harmonogram i rejestracja na spotkania:
- 18 października 2022 r., godz. 00 – 15:30 – część I: Digitalisation of heritage (Digitalizacja dziedzictwa).
W trakcie spotkania partnerzy z Wielkiej Brytanii, Grecji i Holandii podzielą się swoim doświadczeniem w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w obszarze dziedzictwa kulturowego - Tworzenie internetowego gabinetu osobliwości: digitalizacja zbiorów historycznych; Muzeum kultury bizantyjskiej. Innowacje i digitalizacja: muzeum zabawy; Trasa rowerowa 1629.
- 25 października 2022 r., godz. 00 – 15:30 - część II: Reviving cultural routes (Odtwarzanie ścieżek kulturowych).
Podczas webinarium o szlakach kulturowych w swoich krajach opowiedzą partnerzy z Czech (Szlak reformacji), Portugalii (Szlak przemytu kawy) oraz Włoch (Mònde - Festiwal filmowy poświęcony szlakom kulturowym).
- 3 listopada 2022 r. godz. 00 – 15:30– część III: Inspiring policy change (Inspirująca zmiana polityki).
W trakcie webinarium dobrymi praktykami podzielą się partnerzy z Hiszpanii (Niebieskie szlaki: dziedzictwo hydrogeologiczne Alicante), Holandii (Rozwój w ramach dialogu) i Danii (Odkrywanie rzeki Aarhus). Zostaną także przedstawione akcje pilotażowe: „Zwiedzanie wodnego dziedzictwa Rawenny” oraz na temat waloryzacji dziedzictwa związanego z wodą w regionie Ister-Granum.
Planując przyszłe projekty zachęcamy również do konsultacji swoich pomysłów z Regionalnym Punktem Kontaktowym Programów Interreg działającym w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie tel. 89 521 93 24, e-mail: ewt@warmia.mazury.pl

Trwający pierwszy nabór projektów w nowej edycji Programu współpracy międzyregionalnej Interreg Europa na lata 2021-2027 to również okazja na uczestnictwo w serii spotkań on-line. Wydarzenia organizowane przez Wspólny Sekretariat Programu w Lille (Francja) poświęcone są zagadnieniom, które powinny przyczynić się do przygotowania jakościowych projektów.
W programie spotkań obecne są m.in. przybliżenie oferty programu, zasady pierwszego naboru wniosków oraz narzędzia dla wnioskodawców - w tym oferty wsparcia dla instytucji ubiegających się o dofinansowanie. Językiem spotkań będzie j. angielski.
Terminy i tematyka webinariów:
- 25 kwietnia - Building a successful partnership (Budowanie udanego partnerstwa)
- 26 kwietnia - Designing project methodology (Opracowywanie metodologii projektu)
- 27 kwietnia - Management, budget and finances (Zarządzanie, budżet i finanse)
- 28 kwietnia - Project communication (Komunikacja projektu)
Rejestracja na webinaria: https://www.interregeurope.eu/news-and-events/events/project-development-webinars
Terminy sesji pytań i odpowiedzi:
Podczas rejestracji można zadawać pytania dotyczące naboru oraz opracowywania wniosku o dofinansowanie. Odpowiedzi udzielą w trakcie sesji specjaliści ze Wspólnego Sekretariatu w Lille.
- 6 maja https://www.interregeurope.eu/news-and-events/events/qa-session-about-the-first-call-1
- 20 maja https://www.interregeurope.eu/news-and-events/events/qa-session-about-the-first-call-2
Dostępne są także informacje i dokumenty programu po polsku: https://www.ewt.gov.pl/strony/o-programach/programy-interreg-2021-2027/program-interreg-europa-2021-2027/
Program Interreg Europa 2021-2027 ma na celu wzmocnienie potencjału instytucjonalnego instytucji publicznych, oferuje wymianę doświadczeń i dobrych praktyk oraz umożliwia innowacyjne podejście projektowe w ramach pilotaży. Priorytety programu skupiają się wokół wszystkich celów polityki objętych interwencją funduszy unijnych na lata 2021-2027. Pierwszy nabór wniosków Programu potrwa do 31 maja 2022 r.