Przedstawiciele samorządów oraz zarządzający portów morskich w Elblągu i Vordingborgu podpisali 9 maja br. w Ambasadzie RP w Kopenhadze list intencyjny o współpracy na rzecz budowy i rozwoju połączeń morskich między Polską i Danią.
Zgodnie z porozumieniem Elbląg i Vordingborg będą wspólnie ponosić wysiłki na rzecz zwiększenia konkurencyjności portów, wzmocnienia ich pozycji w regionie Morza Bałtyckiego, pozyskania nowych ładunków, wymiany rozwiązań technologicznych oraz uruchomienia regularnych połączeń żeglugowych, w rezultacie oddziałując pozytywnie na lokalną i regionalną gospodarkę w Polsce i Danii.
Współpraca elbląskiego portu z portem w Vordingboru stała się możliwa dzięki uczestnictwu w transgranicznym projekcie pt. INCONE60 realizowanym ze środków Programu Interreg Południowy Bałtyk. Port Elbląg pełnił w projekcie rolę partnera stowarzyszonego. Celem tego projektu była poprawa konkurencyjności i dostępności regionów przybrzeżnych Południowego Bałtyku dzięki poprawie wydajności transportu w ciągu drogi morskiej E60 poprzez wzmocnienie roli małych i średnich portów morskich na rynku międzynarodowym oraz włączenie ich do zintegrowanego systemu transportowego. Projekt zrealizowano w polsko-litewsko-duńsko-belgijskim konsorcjum.
Szczegółowe informacje o projekcie INCONE 60 oraz ciekawe opracowania przygotowane w ramach jego realizacji dostępne są na stronie: https://www.incone60.eu/
Jesienią br. zaplanowano podpisanie umowy gospodarczej, która szczegółowo ureguluje założenia współpracy portów w Elblągu i Vordingborgu oraz jej oczekiwane rezultaty. Ponadto partnerzy z Elbląga i Vordinborgu realizują aktualnie kolejne przedsięwzięcie współfinansowane z Programu Interreg Południowy Bałtyk, mające na celu transfer innowacji w portach i wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w zakresie digitalizacji portowej działalności.
Współpraca portów ma strategiczne znaczenie dla Elbląga, biorąc pod uwagę jego rosnące znaczenie związane z budową kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja ta umożliwi połączenie elbląskiego portu bezpośrednio
z Morzem Bałtyckim i zwiększy możliwości rozwojowe w tym na arenie międzynarodowej, ze szczególnym uwzględnieniem basenu Morza Bałtyckiego.