Fundacja Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich z Giżycka w ramach międzynarodowego projektu LakesConnect, współfinansowanego z Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027, we współpracy z jednostkami badawczymi przeprowadzi pilotażowe badania w wybranych zbiornikach wodnych pod kątem zawartości mikroplastiku, metali ciężkich i zanieczyszczeń organicznych w naszym regionie.

Wstępna inwentaryzacja zanieczyszczeń w jeziorach pozwoli lepiej zidentyfikować problem i poszerzyć świadomość społeczeństwa i władz lokalnych na temat wpływu turystyki na jakość wód. W skład międzynarodowego konsorcjum projektowego wchodzą partnerzy z Polski, Litwy i Łotwy.

Polscy partnerzy czyli Fundacja Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich oraz Uniwersytet Warszawski  rozpoczęli już działania w celu zwiększenia świadomości społeczeństwa oraz decydentów w kwestii zanieczyszczeń, które znajdują się w jeziorach.  Pilotaż będzie dotyczył m.in. Jeziora Łuknajno niedaleko Mikołajek.

Międzynarodowa współpraca w projekcie umożliwi wymianę doświadczeń i wypracowanie dobrych praktyk we współpracy władz różnego szczebla ze środowiskiem naukowym i innymi organizacjami. W ramach projektu jednostki naukowe przeprowadzą pilotażowe badania jakości wody wybranych zbiorników wodnych w Polsce, na Łotwie oraz Litwie. Wstępna inwentaryzacja zanieczyszczenia jezior pozwoli na lepszą identyfikację problemu i zwiększy wiedzę władz samorządowych na temat wpływu turystyki na jakość wód.

Opracowane wyniki będą miały na celu zdefiniowanie problemu i poszukiwanie rozwiązań zapobiegawczych i zmniejszających zanieczyszczenie wód w miejscach turystycznych. Wymianie podlegać będą również wnioski z przeprowadzonych prac w poszczególnych krajach beneficjentów projektu.

Zachęcamy do obserwacji działań projektowych.

Więcej informacji o projekcie

Zakończył się drugi nabór wniosków na tzw. małe projekty (small projects) w Programie Współpracy Transnarodowej Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 (BSR). Ponad 200 organizacji z regionu Morza Bałtyckiego złożyło 41 propozycji projektów. W sumie beneficjenci zawnioskowali o 16 mln euro dofinansowania.

Najwięcej wniosków aplikacyjnych wpłynęło z Polski - łącznie 14. W ciągu kilku najbliższych  miesięcy, po dokładnej ocenie, Komitet Monitorujący wybierze najlepsze wnioski do dofinansowania. Warto podkreślić, że 56% aplikujących to nowe organizacje w Programie Interreg Region Morza Bałtyckiego.  Potwierdza to, że małe projekty - dzięki łatwiejszej strukturze i krótszym okresie realizacji są dobrym poligonem doświadczalnym dla tzw. „newcomers”, czyli nowicjuszy w programach współpracy terytorialnej Interreg. Projekty tego typu pomagają również tworzyć i utrzymywać sieci kontaktów, budować zaufanie i reagować na pojawiające się nowe wyzwania.

Przypominamy jednocześnie, że wciąż trwa nabór w Programie Interreg BSR 2021-2027 na projekty główne (core projects). Nabór potrwa do 14 marca 2023 r., natomiast zostało niespełna 2 tygodnie na złożenie we Wspólnym Sekretariacie Interreg BSR w Rostoku (Niemcy) tzw. koncepcji projektu (project idea form - PIF), na co termin mija 14 lutego 2023 r. 

Więcej informacji dla zainteresowanych współpracą bałtycką na https://interreg-baltic.eu/ oraz https://interreg.warmia.mazury.pl/region-morza-baltyckiego

Zachęcamy również do konsultacji pomysłów projektowych z Regionalnym Punktem Kontaktowym Programów Interreg działającym w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, tel. 89 521 93 24/26, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w dniu  12 stycznia 2023 r. w godz. 10.00-13.00 organizuje na platformie zoom webinarium dla podmiotów zainteresowanych aplikowaniem w Programie Współpracy Transnarodowej Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 (BSR). W trakcie webinarium  zostaną przedstawione szczegóły dotyczące aplikowania w trwającym drugim naborze wniosków.

W programie Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 bierze udział 9 państw: Dania, Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Polska oraz Szwecja. Projekty realizowane są w partnerstwie składającym się z co najmniej 3 organizacji z 3 krajów biorących udział w programie.

O dofinansowanie mogą się ubiegać m.in.: władze centralne, samorządy regionalne i lokalne, instytucje publiczne i uczelnie wyższe, instytucje otoczenia biznesu, organizacje pozarządowe, podmioty prywatne. Spotkanie będzie okazją aby zapoznać się z warunkami naboru, zasadami przygotowywania wniosków i realizacji projektów.

Program spotkania (PDF)

Zgłoszenia: Rejestracja na spotkanie jest możliwa do 10 stycznia 2023 roku.

Nabór projektów głównych w Interreg BSR 2021-2027 potrwa do 14 marca 2023 r. (do 14 lutego 2023 roku należy złożyć opis koncepcji projektu głównego. Jest to pierwszy obligatoryjny krok w aplikowaniu).

Zachęcamy do zapoznania się z ogłoszeniem o naborze projektów głównych (PDF) (polskie tłumaczenie pomocnicze).

Zapraszamy również na webinarium Wspólnego Sekretariatu poświęcone projektom głównym. Spotkanie odbędzie się online 10 stycznia 2023 roku w języku angielskim.  Program i rejestracja

Zachęcamy również do konsultacji pomysłów projektowych z Regionalnym Punktem Kontaktowym Programów Interreg działającym w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie tel. 89 521 93 24, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  

Zainteresowani aplikowaniem w Programie Współpracy Transnarodowej Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 (BSR) będą mieli szansę dowiedzieć się w szczegółach jakie zasady dotyczą przygotowania małych projektów w tym Programie. Webinar organizowany przez Ministerstwo Funduszy i Rozwoju Regionalnego Seminarium odbędzie się  20 grudnia 2022 r. w godzinach 10.00-12.00 na platformie zoom.

Małe projekty (small projects) są nową formą współpracy w ramach BSR dedykowaną przede wszystkim organizacjom, które chciałyby po raz pierwszy spróbować swoich sił w realizacji międzynarodowego projektu. Podczas spotkania będzie okazja zapoznać się z warunkami naboru, zasadami przygotowywania wniosków i realizacji projektów.

Główne cechy małych projektów:

  • Maksymalny czas realizacji projektu: 2 lata
  • Proste zasady rozliczania
  • Dofinansowanie: do 80%
  • O dofinansowanie mogą się ubiegać m.in.: władze centralne, samorządy regionalne i lokalne, instytucje publiczne i uczelnie wyższe, instytucje otoczenia biznesu, organizacje pozarządowe, podmioty prywatne.

Tutaj dostępny jest Program spotkania (PDF)

Zgłoszenia: Rejestracja na spotkanie jest możliwa do 19 grudnia br.

Nabór projektów małych trwa do 26 stycznia 2023 r.

W Polsce informacji o programie udziela Krajowy Punkt Kontaktowy:
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej tel.: +48 22 273 81 75; +48 22 273 81 87
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. . Zachęcamy również do konsultacji pomysłów projektowych z Regionalnym Punktem Kontaktowym Programów Interreg działającym w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie tel. 89 521 93 24, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  

20 października 2022 r. rozpoczął się II nabór projektów w programie współpracy transnarodowej Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027. Wszystkich zainteresowanych współpracą bałtycką zapraszamy do udziału w regionalnym webinarium  pt. „Drugi nabór w Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 – jak przygotować dobry projekt ?”  które odbędzie się 7  listopada  (online) na platformie WEBEX.  

W perspektywie finansowej 2021-2027 Program Interreg Region Morza Bałtyckiego realizowany jest w oparciu o trzy wybrane cele polityki UE: Bardziej inteligenta Europa, Bardziej zielona Europa oraz Lepsze zarządzanie Interreg. Program wspierać będzie projekty podejmujące wspólne, transnarodowe wyzwania w zakresie: wzmacniania odporności gospodarki i społeczeństw na zewnętrzne zagrożenia  np. pogorszenie koniunktury, kryzysy natury zdrowotnej; podnoszenia jakości i efektywności usług publicznych; poprawy stanu oraz zrównoważonego wykorzystania wód;  wspierania  gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ), transformacji energetycznej i inteligentnych rozwiązań w zakresie mobilności przyjaznej środowisku.

Kolejny nabór wniosków pozwala ubiegać się o dofinansowanie dla projektów małych i głównych w 3 priorytetach programu. Projekty małe wyróżniają się wieloma uproszczeniami, zarówno w realizacji jak i rozliczaniu i są dedykowane w szczególności dla organizacji, które do tej pory nie uczestniczyły w programie. Projekty główne z kolei dają możliwość przetestowania innowacyjnego rozwiązania w regionie.

Niezależnie od morskich konotacji nazwy programu, jego  oferta skierowana jest do wszystkich polskich województw i ich subregionów.  O dofinansowanie mogą ubiegać się m.in. władze centralne i samorządy regionalne i lokalne, instytucje publiczne, sektor pozarządowy i podmioty prywatne.

Ogłoszenie o naborze – projekty główne

Ogłoszenie o naborze – projekty małe

Szczegółowe informacje i dostęp do pakietu aplikacyjnego https://interreg-baltic.eu/gateway/calls/

Podczas webinarium przedstawiona zostanie oferta Programu oraz zasady drugiego naboru wniosków.  Podpowiemy Państwu także jak podejść do aplikowania z perspektywy warmińsko-mazurskiego beneficjenta, tj. omówiony zostanie regionalny potencjał do współpracy w ramach programu Region Morza Bałtyckiego w tym perspektywy i wyzwania rozwojowe charakterystyczne dla województwa warmińsko-mazurskiego. Ekspert ds. bałtyckich przedstawi również specyfikę projektów realizowanych w programie transnarodowym (tzw. logikę interwencji), a także przykłady dotychczas zrealizowanych projektów, podejmujących problematykę charakterystyczną także dla województwa warmińsko-mazurskiego. Podczas spotkania omówimy także kwestie komplementarności Interreg z funduszami programu regionalnego tj.  Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur (FEWiM) 2021-2027.

Udział w spotkaniu online należy potwierdzić poprzez przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w terminie do 4 listopada br.

Link do spotkania zostanie wysłany z potwierdzeniem rejestracji.

Program spotkania